San Francisco
11 augustus 2013 - San Francisco, California, Verenigde Staten
Dit was wel een van de hoogtepunten van onze reis. Hotel Tomo staat in Japantown. Heel bijzonder hotel in thema van Anime. De auto kon lekker geparkeerd worden naast het hotel. De eerste avond zijn we Shabu Shabu gaan eten in het restuarant van het hotel. Dit is Japans fondue. Verschillende soorten vlees en groenten in kokend water met allerlei sausjes en kruiden. Lekker, maar niet super bijzonder. de tweede dag in San Francisco was de hop on hop off bus. Met lijn twee, waarin je naar Union Square en daar opgestapt. na een uur weer terug op Union Square omdat de bus kapot ging. Dat was wel even jammer. De rest van de dag alle hoogtepunten gezien. Painted Ladies, Golden Gate Bridge, de ZEER steile wegen en de geweldige Victoriaanse huizen, doorgereden naar Pier 39 en Fisherman's Warf. Wat ervaringen: je kan alleen maar met gepast geld betalen in de bus, de hellingen in San Francisco zijn zeer steil (30%) en met eigen auto valt dat niet mee (Jan-Ernst onze super chauffeur met tril benen), bovenin een open bus The Golden Gate Bridge over is gaaf maar ook erg winderig (Sjoerd en Marianne moesten hun brillen afdoen), Pier 33 is geweldig gezellig met alle winkeltjes en muziek, ook bij deze Forrest Gump is het prima eten terwijl we over de baai keken waar ze aan het oefenen waren voor America's Cup. de Zeeleeuwen vechten op hun pier voor het beste plekje, stinken vreselijk en de Cable Car ligt na een vermoeiende dag toch iets te ver van Fishermman's Warf af. Met de lijn twee weer terug naar hotel en daar in een klein restuarantje heerlijke sushi gegeten.
De volgende dag vroeg met een taxi naar Pier 33 voor de boot naar Alcatraz. Wat wij niet wisten is dat er ook veel families van bewakers met hun kinderen op het eiland woonden. Het was daar in principe veiliger dan op het vast land, hoewel zo dicht bij de meest vreselijke criminelen. Het was erg imposant en beklemmend. Zulke kleine cellen. Met een audiotoer (in het Nederlands) werden we door oud "bewoners" en hun bewakers rondgeleid. Dat was erg gaaf. Later heeft Lieke nog een boek gekocht geschreven door de laatste bewaker die het eiland verlaten heeft. De schrijver, Jim Albright, was op het eiland om zijn boek te signeren. Lieke heeft dat laten doen. Mooie herinnering. Hij vroeg nog aan Sjoerd of hij een leuke "kamer" heeft kunnen vinden.
When you don't behave, you go to prison. If you don't behave in prison you go to Alcatraz. Al Capone, The Birdman etc hebben daar gezeten. Ook hebben we met z'n vieren even kunnen ervaren hoe het is om in een isolatiecel te zijn. Helemaal donker! Geen enkel lichtpuntje. Niet raar dat mannen daar krankzinnig werden.
Onderweg met de boot terug nog dolfijnen in het wild gespot.
De avond was vooral voor Lieke en Jan-Ernst erg bijzonder. Lieke wilde graag, nu ze toch in Japantown was, judoen in een echte Japanse dojo. Ze is gaan zoeken op internet naar een dojo waar ze terecht kon. Ze vond een all women dojo, een paar straten verderop. Mail gestuurd of ze een keer mocht komen kijken en eventueel een pak kon lenen om mee te doen. Ze kwam dus terecht in Soko Joshi Judo club. Gesticht door Keiko Fukuda, helaas overleden in februari van dit jaar op 99 jarige leeftij, de vrouw met de hoogste rang in judo ter wereld. Zij is getraind door Kano, de grondlegger van judo. En de huidige Sensei is weer 20 jaar lang getraind door deze dame. Lieke was zenuwachtig, maar heeft geweldig meegedaan. En zoveel geleerd!! Sensei was zeer tevreden en heeft bijna contstant met Lieke getraind. Het ging hier niet om wedstrijd judo, maar om de sport en beheersing van judo. Supertrots zaten we langs de kant te kijken!! Dichterbij de basis kom je niet. Wat een voorrecht daar te mogen trainen!! Jan-Ernst was er ook helemaal vol van!
De laatste dag in SF is gevuld met heel veel achtbanen in Six Flags. Vooral een dag voor de kinderen die met hun Flash Pass bijna overal zo konden doorlopen. Vooral de Medusa was populair!!
Volgende dag op weg naar San Simeon. Vooradt we de stad verlieten nog even naar Lombard Street gereen en de Cable Car gezien. Niet mee gereden, maar wel gaaf om de kabel door de straat te horen gieren. Sjoerd is op Lombard street naar beneneden gerend om foto's te maken...en ook weer naar boven gerend. Goede workout!
De volgende dag vroeg met een taxi naar Pier 33 voor de boot naar Alcatraz. Wat wij niet wisten is dat er ook veel families van bewakers met hun kinderen op het eiland woonden. Het was daar in principe veiliger dan op het vast land, hoewel zo dicht bij de meest vreselijke criminelen. Het was erg imposant en beklemmend. Zulke kleine cellen. Met een audiotoer (in het Nederlands) werden we door oud "bewoners" en hun bewakers rondgeleid. Dat was erg gaaf. Later heeft Lieke nog een boek gekocht geschreven door de laatste bewaker die het eiland verlaten heeft. De schrijver, Jim Albright, was op het eiland om zijn boek te signeren. Lieke heeft dat laten doen. Mooie herinnering. Hij vroeg nog aan Sjoerd of hij een leuke "kamer" heeft kunnen vinden.
When you don't behave, you go to prison. If you don't behave in prison you go to Alcatraz. Al Capone, The Birdman etc hebben daar gezeten. Ook hebben we met z'n vieren even kunnen ervaren hoe het is om in een isolatiecel te zijn. Helemaal donker! Geen enkel lichtpuntje. Niet raar dat mannen daar krankzinnig werden.
Onderweg met de boot terug nog dolfijnen in het wild gespot.
De avond was vooral voor Lieke en Jan-Ernst erg bijzonder. Lieke wilde graag, nu ze toch in Japantown was, judoen in een echte Japanse dojo. Ze is gaan zoeken op internet naar een dojo waar ze terecht kon. Ze vond een all women dojo, een paar straten verderop. Mail gestuurd of ze een keer mocht komen kijken en eventueel een pak kon lenen om mee te doen. Ze kwam dus terecht in Soko Joshi Judo club. Gesticht door Keiko Fukuda, helaas overleden in februari van dit jaar op 99 jarige leeftij, de vrouw met de hoogste rang in judo ter wereld. Zij is getraind door Kano, de grondlegger van judo. En de huidige Sensei is weer 20 jaar lang getraind door deze dame. Lieke was zenuwachtig, maar heeft geweldig meegedaan. En zoveel geleerd!! Sensei was zeer tevreden en heeft bijna contstant met Lieke getraind. Het ging hier niet om wedstrijd judo, maar om de sport en beheersing van judo. Supertrots zaten we langs de kant te kijken!! Dichterbij de basis kom je niet. Wat een voorrecht daar te mogen trainen!! Jan-Ernst was er ook helemaal vol van!
De laatste dag in SF is gevuld met heel veel achtbanen in Six Flags. Vooral een dag voor de kinderen die met hun Flash Pass bijna overal zo konden doorlopen. Vooral de Medusa was populair!!
Volgende dag op weg naar San Simeon. Vooradt we de stad verlieten nog even naar Lombard Street gereen en de Cable Car gezien. Niet mee gereden, maar wel gaaf om de kabel door de straat te horen gieren. Sjoerd is op Lombard street naar beneneden gerend om foto's te maken...en ook weer naar boven gerend. Goede workout!
