ESTA
3 juli 2013 - Hellevoetsluis, Nederland
Voor degenen die het niet kennen een kleine toelichting: ESTA staat voor Electronic System for Travel Authorization en heeft het papieren formulier vervangen dat voorheen in het vliegtuig moest worden ingevuld. Per persoon moet je een waslijst met gegevens invullen, waarbij vragen staan als "ben je betrokken bij terroristische activiteiten", "ben je geestelijk ziek", "ga je werk zoeken in de VS" en "heb je ooit wel eens een amerikaans kind ontvoerd ivm voogdijschap"? Gelukkig konden we op alle vragen No antwoorden en na betaling hadden we binnen 3 minuten akkoord voor het hele gezin. Dat op zich is al heel bijzonder want over het algemeen geldt dat 1 op de 4 nog eens extra gecontroleerd wordt en dan na 3 dagen uitsluitsel wordt gegeven. Ze willen ons daar dus graag zien. Het is dan nog niet zeker dat we toegelaten worden maar zonder deze toestemming weet je zeker dat je een paar uur vertraging hebt bij aankomst.
